Byte av hemsida

RS Uddevalla har en ny hemsida. Du hittar den här.

RS Uddevalla på framtidstorg.

Onsdagen den 28:e januari deltog RS Uddevalla på UngEnergis "framtidstorg" i Folkets Hus.

UngEnergi är ett projekt för ungdomar som är en del av Västra Götalandsregionens klimatsatsning "Smart Energi" som syftar till att skapa en strategi för att göra länet oberoende av fossil energi till år 2030. Utöver Rättvisepartiet Socialisterna fanns representanter från Moderata Ungdomsförbundet, Vänersborg ungdomsråd, Naturbruksgymnasiet, Fältbiologerna samt ett antal lokal och regionalpolitiker.

Efter inledningen där vi fick lyssna på ett "ljudkonstverk" av en konstnär som deltar i projektet så följde några timmar av brainstorming och diskussion kring frågan hur vi vill att ett miljösmart samhälle ser ut år 2030.

Brainstorming på UngEnergi

Många intressanta förslag dök upp, både från oss rättvisepartister men även från de övriga ungdomarna på plats. Ett av de tydligaste tecknen på att det var progressiva förslag som lades fram kanske kom från MUF:arna och deras altmer frustrerade inställning till vad som antecknades på tavlan. Vi hade svårt att dölja våra leenden när någon lade fram ett förslag om att man skulle minska kärnkraften och den ena ungmoderaten nästan trotsigt räckte upp handen och kontrade med "mera kärnkraft".

Att borgerlig miljöpolitik har väldigt lite stöd bland dagens miljömedvetna ungdomar märktes snabbt när de förslag som kommit in skulle rangordnas. Glädjande, men något oväntat, var att vårat förslag om demokratisk kontroll över produktionsmedlen var ett av de absolut mest populära och kom bara efter de mer väntade "Gratis kollektivtrafik" och "Mer återvinning". Även förslaget om en icke vinstdriven produktion fick många röster.

Brainstorming från UngEnergi
- Exempel på miljöbovar

Det var onekligen en trevlig tillställning, där vi även hade några givande diskussioner med personer som var nyfikna på RS, men som ett verktyg till faktisk förändring ställer vi oss tveksamma. Djupare diskussion om de förslag som lades fram uteblev och de progressiva förslag som lades fram kommer förvisso att skickas vidare i en rapport till regionalpolitikerna, men väl där finns det ingen anledning att tro att man skulle gå utanför den ideologiska (borgerliga) och ekonomiska ram som så skoningslöst bestämmer verksamheten.

Vad vi i Rättvisepartiet Socialisterna anser vara nödvändigt för en hållbar miljö är inget mindre än en total omvälvning av det kapitalistiska system som helt utan hänsyn till varken miljö eller människa och med ett extremt kort perspektiv försöker maximera sina vinster. Särskilt i denna tid av djup ekonomisk kris inser man att det inte finns någon inom-kapitalistisk lösning i form av tex begreppet konsumentmakt som liberaler ofta förespråkar. Hur ska man kunna välja det dyrare, miljövänliga, alternativet när man inte ens har något jobb?

Bristen på inom-kapitalistiska lösningar innebär dock inte att att man inte ska ställa krav, och våra krav kan sammanfattas som följer:

* För en massiv facklig och politisk kampanj för jobb, välfärd och en snabb klimatomställning av transporter, energiförsörjningen och byggandet m.m – förstatliga bankerna, bilindustrin, energijättarna och de stora byggbolagen.

* En socialistisk och global grön omställning baserad på en demokratiskt planerad socialistisk ekonomi, under kontroll av de anställda och miljörörelsen.

* För en demokratisk och socialistisk värld – kamp mot imperialismens krig och EU:s militarism.

Läs mer om UngEnergi på http://ungenergi.se/

24 000 varslade i Västra Götaland

Publicerad i Offensiv 836

Fram till årsskiftet varslades totalt 95 000 personer om uppsägning i hela landet, enligt Arbetsförmedlingen. Hårdast drabbat var Västra Götaland, där över 21 000 personer varslades. Efter årsskiftet och fram till den 31 januari har 3 215 personer varslats i Västra Götaland, flest i landet.


 Förra veckan fanns det totalt 41 901 öppet arbetslösa i Västra Götaland och Halland. Av IF Metalls dryga 72 000 medlemmar i Västsverige (Västra Götaland och Halland) har totalt 11 730 blivit varslade, enligt avdelningarnas statistik. Av dessa är 5 400 varsel lag­da i Göteborg, vilket motsvarar var fjärde medlem. Många som varslats och förlorat sina jobb hamnar emellertid inte i statistiken. Det gäller visstidsanställda som inte får förlängt och företag med färre än fem anställda behöver inte rapportera in personalneddragningar till Arbetsförmedlingen.

De flesta varslen i Västra Götaland har gällt industrin, men nu har krisen även drabbat den offentliga sektorn. I slutet av 2008 beslutades det att Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg måste banta verksamheten med 280 miljoner kronor 2009, vilket betyder att 500-600 tjänster försvinner. Hur detta påverkar verksamheten eller personalen hade inte Ann-Christine Andersson, kommunikations- och kanslidirektör vid Sahlgrenska, tid att svara på när Offensiv ringde.

I Göteborgs förorter genomförs också nedskärningar. Gunnareds stadsdelsnämnd ska ”spara” 40 miljoner kronor, något som drabbar skolan hårt. Var femte anställd ska bort. Barngrupperna i förskolan blir större och så vidare. Nedskärningarna i Lärjedalen har resulterat i att eleverna i klass 7C på Bergumskolan hotat med skolstrejk.

Det behövs gemensamma protester från hela fackföreningsrörelsen för att riva upp varslen och stoppa nedskärningarna. Industriarbetare, lärare, föräldrar, elever tillsammans med vårdpersonal, vårdtagare och alla andra som drabbas av nedskärningarna måste kräva pengar från stat och storföretag.

 Johannes Lundberg

Stoppa blodbadet i Gaza.

I lördags demonstrerade cirka 200 personer i Uddevalla mot det brutala blodbadet i Gaza som hittils har lett till närmare 1000 döda. I morgon lördag hålls det en ny demonstration.

Samling 12.00, Folkets Hus.

Offentligt RS-möte i Göteborg: Stoppa Israels terror i Gaza

Rättvisepartiet Socialisterna i Göteborg och Uddevalla anordnar ett offentligt möte i Hammarkullen, Göteborg om den fruktansvärda situationen i Gaza. Vad är våran syn på konflikten och hur bör man kämpa för en lösning?

Hammarkullens Folkets Hus
Torsdag 8 januari
kl 19.00
Info: 0735-012137
,
[email protected]

Läs mer om situationen här: http://www.socialisterna.org/sv/2/1/3698/

Kapitalismen i kris!

Öppet möte om finanskrisen

Medan regeringen lovar att bistå bankerna med upp till 1500 miljarder så låter de tusentals människor slängas ut i kylan i den våg av varsel som till och med överstiger de under den förra krisen i början av nittiotalet.

Vad beror krisen på? Vad finns det för lösningar?


Rättvisepartiet Socialisterna Uddevalla anordnar ett öppet möte där vi ger vår syn på krisen och politiken bakom den. Välkommen!

Plats: ABF, Göteborgsvägen (bredvid pizzeria Ti Amo)
Tid: Onsdag 18.00

RS Uddevalla
[email protected]

Nätverket mot rasism: Upprop till alla demokratiska krafter

Mobilisera mot nazisterna. Salem Centrum, 6:e december. 12.00

Alla de grupper som ingår i Nätverket mot rasism uppmanar nu gemensamt samtliga demokratiska och progressiva krafter i Sverige att sluta upp och markera mot den våldsspiral som extremhögern inlett.

I lördags brann kulturhuset Cyklopen ned på samma klockslag som NMR tidigare hade utlyst en stödfest mot rasism. Lyckligtvis hade festen ställts in och lokalen stod tom när den sattes i brand. Polisen har fastslagit att branden var anlagd och på olika nazistiska internetforum kan man läsa hur de i förtäckta ordalag tar på sig skulden. Men den mest avskyvärda våldsstegringen skedde under söndagen då en fackligt aktiv familj med barn utsattes för ett mordförsök i sitt eget hem. Bensin hälldes in genom brevinkastet och trots att familjen skrek att det fanns ett litet barn i hemmet tände förövarna på. Genom ett mirakel och klartänkta grannar klarade sig familjen oskadd när de firade sig ned från balkongen på tredje våningen.

Detta är verkligheten bakom den rörelse som varje år marscherar i Salem under namnet Salemfonden, detta är nynazisternas sanna ansikte och uttryck. De ledande personerna i Salemfonden är omnämnda i utredningen kring mordet på fackföreningsmannen Björn Söderberg och nu en vecka innan Salem så har det alltså skett igen. Denna gång måste vi sätta stopp för dem innan vi tvingas hålla nästa sorgemanifestation för ännu ett av nynazismens offer.

Vi måste manifestera vår ilska innan den blir till sorg. Om vi inte säger ifrån nu så kan det vara för sent. Det enda sättet att stoppa nynazisterna i Salem är att alla progressiva krafter tar sitt ansvar och åker ut dit så mangrant att vi fyller hela kommunen. Det är enda sättet att få ett slut på våldet och vi måste alla ta vårt ansvar. Minns vad du tänkte när Björn Söderberg dog. Nu får du chansen att agera innan det är för sent.

Slut upp i Salem Centrum på lördag kl 12.00
Nätverket Mot Rasism

http://www.nmr.nu/

(Rättvisepartiet Socialisterna är en del av Nätverket Mot Rasism som är ett rikstäckande nätverk av antirasistiska/antifascistiska organisationer, kulturföreningar, invandrargrupper, politiska ungdomsförbund och intresseorganisationer)

Stoppa nazistvåldet!

RS–medlem brutalt misshandlad av nazister

Lördagen den 29 november blev Nikolaj Cyon, medlem i Rättvisepartiet Socialisterna, misshandlad av nazister efter att ha deltagit på ett torgmöte arrangerat av Näterket mot rasism. Nazisterna slog och sparkade mot hans huvud.

Samma nazister som låg bakom det brutala överfallet på Nikolaj ska marsch­era i Salem, södra Stockholm, nu på lördag eftermiddag.

Demonstrera mot nazistmarschen – kom till Salem centrum klockan 12.00 och delta i Nätverket Mot Rasisms demonstration.
Nazisternas marscher och aktiviteter är förberedelser för våldsbrott.
Nazisternas kam-panj inför marschen i Salem har kantats av brutalitet.
Nikolaj blev misshandlad av nazister som strax innan delat ut flygblad för Salemmarschen.
Senare samma dag brändes kulturhuset Cyklopen i Högdalen, Stockholm, ned.
Cyklopen hade hyrts men avbokats i sista stund av Nätverket mot rasism. ”Kommunistiskt fäste i lågor”, skrev den nazistiska hemsidan info-14, som står bakom Salemmarschen, triumfatoriskt efteråt. Under de senaste 25 åren har 23 människor i Sverige dödats av personer som är eller varit aktiva i olika nazistiska organisationer.

I mars i år fann polisen i Stockholm stora mängder vapen och sprängämnen hos organiserade nazister.

Förra året var den antirasistiska manifestationen betydligt större än nazisternas marsch.
I år kan demonstrationen mot nazistmarschen bli ännu större.
Nazismen kan bara bekämpas av masskampanjer som bygger sin styrka genom ett aktivt stöd i bostadsområden och fackföreningar, på arbetsplats- er och i skolor.
Massblockader och manifestationer, som i Göteborg under hösten, kan driva bort nazisterna från gatorna.

Nazistisk flygbladsutdelning i Uddevalla.

Förra lördagen hade den nazistiska terrororganisationen Svenska Motståndsrörelsen flygbladsutdelning i centrala Uddevalla.

Att en sådan öppet nazistisk och våldsam grupp sysslar med utåtriktad verksamhet här i stan är inte bara äcklande utan även djupt oroväckande.

Vad SMR säkerligen inte informerade om när de delade ut sina flygblad är att det är den i särklass mest våldsamma nazistorganisationen i Sverige idag. Så sent som förrgår (29:e november) misshandlades en Rättvisepartist från Stockholm av nazister kopplade till SMR och i slutet av september attackerades flera medlemmar ur Rättvisepartiet Socialisterna och en medlem ur Moderata Ungdomsförbundet av dem i Göteborg som hämnd för en antirasistisk demonstration mot ett av deras torgmöten. Men det stannar knappast där. Tidigare i år häktades flera av deras medlemmar i stockholm för grovt vapenbrott och förberedelse till grov skadegörelse. I slutet av 2007 dömdes en medlem för mordförsök och organisationen har till och med anknytningar till Malexandermorden 1997. Detta är bara ett kort urval.

Att de nu sökt sig till Uddevalla är inget man kan förvånas över. Inte för att det på något sätt skulle finnas något underlag för deras sjuka retorik att fästa sig vid, utan för att de helt enkelt drivits bort från Göteborg, där de sedan tidigare har haft aktiviteter.

Som vi skrivit om här tidigare så har de stött på ett enormt motstånd där, och de har nog tröttnat på att behöva möta hundratals buande göteborgare när de försökt sprida sin hatpropaganda. Men nu är det istället upp till oss att visa att vi inte kommer tolerera att dömda kriminella nazister använder våra gator och torg för att sprida sina visioner om ett Sverige, fritt från invandrare, homosexuella och alla andra som inte passar in i deras skruvade världsbild.

Men kampen mot nazismen måste också vara en kamp mot den högerpolitik som göder den. Problemen som den såkallade svenska motståndsrörelsen ger invandrarna skulden för är inget annat än problem orsakade av de senaste årtioendenas högerpolitik. Bostadsbrist, segregation och arbetslöshet skapar enorma sociala problem oavsett vilket ursprung de som drabbas har. Men istället för att komma med åtgärder så kommer tex Moderaterna med utspel om "svenskkontrakt", allt för att stjäla tillbaka de röster de förlorat till slipsrasisterna i Sverigedemokraterna.

Rättvisepartiet Socialisterna Uddevalla kräver ökad kamp mot rasism och nazism på skolor och arbetsplatser. Vi kräver en kamp mot den högerpolitik som genom utförsäljningar av allmännyttan skapar ökad segregation, som genom ständiga nedskärningar inom vård och skola och ungdomsledda fritidsaktiviteter, skapar en situation där rasism och främlingsfientlighet kan frodas.

Upp till kamp!

Rättvisepartiet Socialisterna - Uddevalla.


Läs/se mer:
(alla länkar öppnas i nytt fönster)

Hur kan nazisterna stoppas?

RS-medlem misshandlad av nazister i STHLM 29:e november 2008
Svenska motståndsrörelsen blockeras och blir bortjagade i Göteborg.
Film från blockaden (youtube)
EXPO om SMR.
Sverigedemokrater stoppade i Göteborg

Gå med i RS Uddevalla.



Rättvisepartiet Socialisterna i Uddevalla har möten varje vecka där vi diskuterar såväl arbetarrörelsens och socialismens historia som dagsaktuella frågor, våra kampanjer och dagens klasskamp. För att förändra behöver vi bli fler. Gå med redan idag!

Kontakt:
[email protected]

0703 26 65 94

Husockupation i Göteborg


Det ockuperade huset i gamlestan.

Sedan lördagen den 8 november ockuperas ett gammalt församlingshem i Gamlestaden i Göteborg. Huset har stått tomt i 5 år och ägs sedan 3 år tillbaka av det kommunala bostadsföretaget Poseidon. Ockupationen är en del av den våg av ockupationer som svept över landet den senaste månaden, med ockupationer i Lund, Umeå och Malmö, som en protest mot den ohållbara bostadspolitik som förs.

Hyresgästföreningen har beräknat att 15 000 nya lägenheter skulle behöva byggas i Göteborg för att stoppa bostadsbristen. Och med den ekonomiska krisen så anser inte byggföretagen att det är lönsamt för dem att bygga nya bostäder, allra minst för unga arbetare, studenter och andra låginkomsttagare. Sedan ockupationen inleddes har ockupanterna blivit meddelade av polisen att Poseidon anmält dem för olaga intrång. Eftersom källardörren där ockupanterna togs sig in var olåst är det tveksamt om det skulle hålla i rätten. Polisen har även sagt att de anser att det är en politisk och inte polisiär fråga och tänker inte avhysa ockupanterna förrän rivning föreligger. Än så länge har ingen representant från Posedion hört av sig och det har inte varit någon dialog, även om detta varit ockupanternas främsta krav.

I material från frälsningspiraterna, som gruppen kallar sig, tas också nedskärningarna i kommunen upp: ” Vi tillhör en generation som växt upp med nedlagda fritidsgårdar och ständigt neddragna resurser till skolan. Vi är vana vid att själva skapa det vi vill ha och behöver.” Redan nu har massvis med aktivitet pågått i huset, med bland annat filmvisningar, spelningar, poesiläsning och croquis målning. Responsen från grannar har enbart varit positiv och ett 50-tal namn har redan samlats in till stöd för ockupationen från grannar. Även ett 20-tal ockupanter är nu boende i huset, som har både el, värme och varmvatten.

Stadsdelsnämnden kommer i dagarna ta beslut om rivning av huset. Två protester har redan hållits av ockupanterna utanför huset och samlat ett 70-tal personer. Om huset skulle rivas är redan nya ockupationer planerade. Som sades i en av söndagens manifestationer: Så länge det är bostadsbrist, så länge kommunen inte prioriterar ungas rätt att bo så kommer vi fortsätta ockupera hus! Vi ger aldrig upp är budskapet! Rättvisepartiet Socialisterna stödjer fullt ut husockupanterna och deras krav

Kim Holmstedt

UPPDATERAT: Torsdagen den 20:e november, efter knappt två veckors ockupation, stormade polisen församlingshemmet. Det tog dem sju timmar  att få ut de ockupanter som tagit sig upp på taket och som förskansat sig i husets skyddsrum. 150 personer, grannar och aktivister, deltog i en manifestation under stormningen. 17 personer som tog sig igenom polisens avspärrningar omhändertogs men släpptes senare. Senare på kvällen deltog över 200 personer i ytterligare en manifestation.

Att vilja ha en bostad är inget brott, och RS Uddevalla hoppas att ockupanterna slipper åtal. Nya ockupationer är planerade.

Demonstration i Göteborg till minne av kristallnatten.

Natten mellan den 9:e och 10:e november 1938 inträffade "Kristallnatten" i Tyskland. En natt då nazister gick till attack mot judar över hela tyskland. Ett hundratal judar mördades och tiotusentals skickades till koncentrationsläger, nästan 300 synagogor brändes ner och tusentals affärer som ägdes av judar vandaliserades och/eller brändes ner.

Även idag, 70 år senare, finns det organiserade nazister i såväl Tyskland som i Sverige. Detta är grupper som inte drar sig för att använda sig av våld mot alla som inte tycker som de. Judar, invandrare, homosexuella, socialister och även folk som bara vägrat ta emot flygblad har blivit offer för nazisternas våldsamma attacker. Så sent som i september i år misshandlades flera medlemmar från Rättvisepartiet Socialisterna av nazister i göteborg.

Klockan 14.00 söndagen den 9:e november är det samling på Götaplatsen för en demonstration till minne av kristallnatten och mot nazistiskt våld.

RS Uddevalla.

Strejk på ford i England, exempel att ta efter för Volvo- och Saabarbetarna

Strejk på Fordfabrik i England. Hundratals arbetare på Ford i Southampton gick ut i vild strejk den 20 oktober och stoppade produktionen i Transitfabriken. Detta reflekterar ilskan och beslutsamheten hos arbetarna att ta kamp för sin framtid.


Arbetarna lade ned arbetet som svar på strandade löneförhandlingar förra veckan. Företaget misslyckades att ge några garantier om framtiden för fabriken i Southampton och produktionen av den nya Ford Transit under 2011.

Ford har gjort massiva vinster på produktionen av Transit i Southampton, men de vill göra än mer genom att exploatera lågavlönade turkiska arbetare och flytta produktionen till Turkiet.


Det är avgörande att denna 'race to the bottom' (tävling mot botten) stoppas och vänds till kamp för bättre villkor. En seger för Fordarbetarna i Southampton skulle hjälpa till att försvara jobb, löner och arbetsvillkor för Fordarbetare internationellt, då det skulle visa att Forddirektörernas planer kan stoppas om de möter motstånd.


Ford vill använda den nuvarande ekonomiska krisen för att rättfärdiga sina planer, som förberetts i flera månader och är en del av en strategisk mål att förflytta produktion till områden med billig arbetskraft för att maximera vinsten.

Arbetarnas ilska beror på företagets misslyckande att garantera att fortsätta Transitproduktionen i Southampton. Som en fackligt förtroendenvald kommenterade: "Våra medlemmar vill veta vad som försegår. Vi vill avsluta osäkerheten."

Reaktionen när arbetarna lämnade fabriken har varit positiv: "Detta är ett bra resultat, alla är nöjda med stödet för dagens aktion. Vi vill ha investeringen här. Återanställ de 120 som kastades ut förra månaden och erbjud jobb för framtiden här i stan."

Denna kampanj måste förena alla bilarbetare och alla som arbetar hos underleverantörer. En Ford arbetare berättade för The Socialist (Offensivs systertidning): "I dagens lilla värld, kan en person skapa problem om de inte dyker upp. Det var ett stort antal från karossverkstan, gruppledare och andra nyckelarbetare som deltog i strejken. Beroende på hur de som är kvar i fabriken agerar kommer inte mycket att röra på sig innan kvällsskiftet."

"Detta kan nu bli starten på en lång kampanj. Högsta Fordledningen har redan sagt att de inte är beredda att tala med våra fack förrän i början av nästa år!  "Detta är bara början. Vi har en motion som behandlades snabbt i parlamentet, med stöd av 23 ledamöter och en framgångsrik namninsamling på internet är igång."
 

Med hjälp av Fordarbetare producerade National Shop Stewards Network (ett nätverk för fackliga aktivister) en bulletin till stöd för strejken och delade ut den vid grindarna. Kraven inkluderade kampen för den nya Transit, en rejäl lönehöjning, inga eftergifter om arbetstider och -villkor, samt en uppmaning till fackföreningarna att organisera till en landsomfattande demonstration i Southampton.


De senaste veckorna har Rädda Transit-kampanjen (Save The Transit campaign) hjälpt till att avslöja de skandalösa löner och bonusar Fords toppdirektörer har fått. De skulle kunna hitta pengar att rusta upp Southampton från sina egna fickor! Lokalt har hundratals arbetare skrivit under namninsamlingar och gett sitt stöd.


Hotet mot denna fabrik är ett hot mot alla Fordarbetare i Storbritannien. Hoten kommer till många andra arbetare också, när vindarna från den ekonomiska recessionen känns in på bara skinnet. Det är avgörande att arbetare och fackföreningar organiserar maximalt motstånd mot alla attacker.


Strejken i Southampton är ett tecken på den vilja som finns att slå tillbaka. Det är ingen tvekan om att en masskampanj, inkluderat strejker om nödvändigt, kan tvinga Ford att investera. Om Ford misslyckas med det måste kravet vara att regeringen nationaliserar Ford. Som Socialist Partys (Rättvisepartiet Socialisternas systerparti)  flygblad sa: "Om de kan hitta 80 miljarder pund att rädda bankerna med våra skattepengar, varför inte rädda våra jobb?"

Nick Chaffey, Southampton Socialist Party (CWI  England)


Nära 70 personer på RS Göteborg och Uddevallas fest

Med bakgrund av en snabb medlemsrekrytering och början till en 5:e partiförening i Göteborgsregionen höll Rättvisepartiet Socialisterna i lördags en fest för att nya och gamla medlemmar skulle lära känna varandra.

Festen som hölls på Hisningen var oerhört lyckad och samlade 67 personer. RS Göteborg/Västsverige växer snabbt och sociala aktiviteter fungerar som ett utmärkt verktyg att sammansvetsa medlemmarna i de olika partiföreningarna. Att så många som 10 st kom från Uddevalla var speciellt trevligt och många medlemmar efterlyser redan fler liknande tillställningar.

RS Göteborg

Volvo och saab måste förstatligas

Volvo och Saab måste förstatligas

10 000-tals jobb i hela Västsverige är hotade

Kan personbilstillverkningen i Sverige räddas?
Volvo PV har sedan juni i år varslat sammanlagt 6 000 anställda, varav 1 200 konsulter. Totalt vill man spara 4 miljarder kronor. Samtidigt har Saab Automobil gått med miljardförluster under flera år och har under året dragit ned ytterligare på produktionen.
Frågan är om eran av svensk personbilstillverkning är över eller om det finns någon väg ut ur krisen?

Volvo PV drabbas av den inbromsan­de konjunkturen och finanskraschen. I USA, som är en stor marknad för Volvo, har kreditåtstramning­en lett till ett drastiskt ras.
Situationen förvärras ytterligare av krisen för Volvo PV:s ägare, Ford. Under andra kvartalet 2008 gick Ford med 52 miljarder kronor i förlust. Ifjol tvingades Ford sälja sina statusmärken Jaguar och Land Rover. Det ryktas nu att man också vill sälja Vol­vo, vars huvudkontor också har flyttats ut från Fords högkvarter. Inget talar för att Ford, som länge mjölkat vinster ur Volvo, skulle vara villiga el­ler kapabla att stötta sitt dotterbolag med nödvändiga investeringar.

Volvos stora inkomstkälla har under en lång rad år varit stora bensinförbrukande bilar som stadsjeepen XC 90 till den amerikanska marknaden.
För tre år sedan, när dollarn låg runt 10 kronor, sålde Volvo 140 000 bilar i USA. Under år 2007 sålde man 106 000 bilar och dollarkursen låg på runt 7 kronor. År 2008 har försäljningsvolymerna i USA sjunkit ännu mer. Samtidigt som Volvo gjorde snabba pengar på sina SUV:ar i USA sköt oljepriserna i höjden. Och klimatlarmen skapade en ny miljömedvetenhet bland bilköparna.
Plötsligt blev hybridbilen Toyota Prius, som hånats i bilbolagens styrel­serum, en succé. Volvo, som gjort en misslyckad satsning på gasdrivna bilar stod helt utan miljömotor och var tvungen att "låna" en motor från Ford. Samtidigt gjorde andra företag miljösatsningar. GM tog i samarbete med mobiltelefonföretaget LG fram batterier till "plug-in"-bilen ­Chevrolet Volt, som beräknas kunna köra upp till 100 km på batteridrift. Volvo pressas dessutom av nya miljölagar.

Volvo måste alltså hämta in ett försprång när det gäller mindre miljöfarliga bilmodeller. Dessutom mås­te man bryta sitt beroende av den am- erikanska marknaden. Detta ska man klara i en situation där man har en ägare som troligen vill sälja Volvo. Lägg till detta den stenhårda konkurrensen i personbilsbranschen och den värsta krisen sedan 1929.
Utan radikala förändringar ser framtiden mörk ut. Även om de flesta bedömare inte tror att Volvo försvinner som bilmärke finns ett konkret hot mot produktionen i Sverige. Tillsammans har Volvos tre fabriker i Göteborg, Uddevalla och Gent i Belgien en kapacitet på cirka 600 000 for-don per år. Eftersom Volvo räknar med att hamna under 400 000 fordon för 2008 kommer frågan om fabriksnedläggningar troligen att ställas. Och det är på Torslandaverken som de bränsleslukande stora modellerna görs, medan man i Gent tillverkar mindre och bränslesnålare bilar.
Även om problemen på Volvo PV är stora kan Saab Automobils svens- ka tillverkning vara i ännu större fara. Facktidningen Dagens Arbete varnar för att fabriken i Trollhättan, håller på att "svältas ut". Man menar att GM minskar produktionen så mycket att fabriken inte kan gå med vinst och riskerar att läggas ned. Samtidigt har GM byggt en ny fabrik för nya SAAB-modeller i Mexiko.

Vad kan göras? Problemen inom fordonsindustrin är ett argument för förstatligande.
Alternativet till nedläggningar och avindustrialisering skulle vara ett statligt ägande av de fyra fordonstillverkarna, där man kan lägga samman det tekniska och industriella kunnande som finns i företagen. Med detta som grund skulle en långsiktig satsning på miljövänliga transporter kunna göras.
Dagens fossilbränsleförbrännande personbilar måste bytas ut mot kollektivtrafik där det är möjligt. Samtidigt måste en stor del av jordens for- donspark ersättas av miljövänligare personbilar.
Behovet av kunniga bilarbetare in­om en grön fordonsindustri är större än någonsin.

De på kort och medellång sikt bästa alternativen för vägtrafiken, särskilt för stadstrafik, förefaller vara el- och laddhybridbilar, möjligen i kombination med andra generationens miljövänligt bränsle (diesel från biomassa). På längre sikt kan vätgas bli ett helt koldioxidfritt alternativ.
Behovet av att försvara jobben och kampen mot den globala uppvärmningen kräver en grön socialistisk industripolitik. Inom ramen för en samhällelig planering och statligt ägande skulle Sveriges bil-, elektronik- och energibolag kunna mobiliseras för en satsning på elbilar.
Den senaste tidens varsel bland de stora svenska fordonstillverkarna är ett symptom på den globala krisen för fordonsindustrin. Många av de stora bilföretagen dras med stora förluster. SAAB Automobiles ägare GM, världens näst största biltillverkare med 8,6 miljoner bilar 2003, gjorde en förlust på 93 miljarder kronor under första kvartalet 2008. Lysande undantag är Volvo Lastvagnar och Scania, som under en lång rad år har gjort stora vinster. Men oavsett vinstnivåer präglas hela industrigrenen av kortsiktiga vinstintressen där arbetsmiljö och långsiktiga investeringar åsidosätts.

Bilindustrin är fortfarande en av de viktigaste näringsgrenarna i världen. År 2007 tillverkades 73 miljoner fordon runt om i världen - en produktion till vilken hälften av världens gummi och 15 procent av världens stål användes. I Europa jobbar 2,3 miljoner människor direkt inom fordonsindustrin och cirka 10 miljoner hos företag med kopplingar till fordonsproduktionen. Dessutom sysselsätter varje person inom bilindu­strin ytterligare tre till fem personer - exempelvis inom offentlig eller privat service.
Fordonsindustrins svarar också för 16 procent av den svenska indu­strins totala investeringar (2007). Teknik som upptäcks och utnyttjas tidigt inom bilindustrin kan också utnyttjas av andra industrigrenar.

I en internationell jämförelse är Sverige unikt i sitt beroende av fordonsindustrin. Med bara nio miljoner invånare finns här fyra fordonstillverkare med totalt 140 000 personer sysselsatta, som under 2007 också stod för 14,7 procent av den svenska varu-exporten.
Inom bilindustrin brukar man pra­ta om motorindustriella kluster. Ansamlingen av bilindustri i Västsverige, med 70 000 anställda, är ett exempel på ett sådant kluster. Produktionen kräver ett nätverk av underleverantörer med ett brett tekniskt kunnande som levererar sin specifika del av den färdiga bilen.
I dagens så kallade "sekvensproduktion", där lagerhållning minimeras, måste underleverantörerna kun- na leverera på några timmars varsel, vilket kräver geografisk närhet.
Av de svenska underleverantörer­na levererar flera både till personbils- och lastbilsfabriker. Faller personbilstillverkningen bort kan alltså lastbilstillverkningen drabbas då nätverket av underleverantörer tunnas ut.
Det är mot bakgrund av fordonsindustrins relativa tyngd som bilkrisen ska ses. Massavskedanden får en- orma sociala och ekonomiska konsekvenser. Olika underleverantörer är ofta helt dominerande i sin kommun och en nedläggning kan vara förödande för orten. Om en hel bilfabrik läggs ned kan en hel landsända avindustrialiseras, då även möjligheten till annan industriell produktion försvåras. De senaste årtiondenas försämringar av det sociala skyddsnätet gör saken än mer allvarlig. Enligt beräkningar får en Volvoarbetare enbart ut 59 procent av sin lön i a-kassa.
Dagens kris på finansmarknaden har också ökat lånekostnaderna. Det gör att fordonstillverkarna drabbas dubbelt. I stort sett alla köp av tunga fordon görs med hjälp av lån. Faktum är att Volvo själva lånar ut pengar till cirka 30 procent av sina kunder, för att de ska kunna köpa sina fordon.
Samtidigt är biljättarna själva en del av de senaste årtiondenas alltmer parasitära kapitalism. På samma sätt som Wall Streets banker har man belånat de egna företagen i allt större utsträckning, för att öka avkastningen till aktieägarna.

Volvokoncernen gick under år 2007 från 23 miljarder kronor i kassa­kistan till ett underskott på 4,3 miljar­der. Att den ökade belåningen inte har gått till nya investeringar bekräftas av en kartläggning av 20 svenska industriföretag gjord av facktidningen Dagens Arbete. År 2006 satsade de svenska industriföretagen 101 miljarder kronor på aktieutdelningar, men bara 56 miljarder på investeringar. Volvokoncernen höjde aktieutdelningen med 50 procent under 2007, sedan riskkapitalisten och företags­plundraren Christer Gardell köpt en stor aktiepost i företaget och krävt högre avkastning.
De svenska fordonsföretagen har varit extremt lönsamma under de senaste åren.
Så sent som under det andra kvartalet 2008 blev Volvo AB:s vinst 7,2 miljarder kronor. Årslönerna för de 1 400 varslade inom Volvo LV motsvarar bara cirka 7 procent av denna summa.
Man kan fråga sig varför ägarna inte investerar mer i sina företag trots de gigantiska vinsterna? Svaret är enkelt. Utveckling av nya fordonsmodeller kräver stora och långsiktiga in- vesteringar. Det kan handla om nya maskiner och teknologi, både hos bilfabriker och underleverantörer. En kapitalist som investerar i en ny bilmodell kan därför tvingas vänta i tio år på eventuell avkastning.
Detta leder till att kapitalet istället allt mer söker sig till kortsiktig speku­lation. Eller till att man tömmer företagen på tillgångar. Resultatet är en fordonsindustri utan teknologi att klara av exempelvis klimatkrisen.

Krisen inom fordonsindustrin är ett bevis för kapitalismens oförmåga att utveckla samhället och ett argument för ett förstatligande av de stora industriföretagen.
Bara om kapitalismens kortsiktiga drivkrafter avskaffas kan nödvändiga långsiktiga investeringar göras.

Patrik Brännberg

Hittills under 2008 har mer än 7 600 jobb försvunnit inom fordonsindu­strin, de flesta i Västsverige.

Företag Totalt I Sverige
Volvo Lastvagnar 1 900 1 480
Volvo Construction Equipment 600 600
Volvo PV 6 000 3 900*
Olika underleverantörer** 1 613 1 613
*Till detta tillkommer mellan 0-1 200 så kallade konsulter.

RSS 2.0